Laatste dagen Sziget en onze reis naar Istanbul

19 augustus 2023 - Istanbul, Turkije

Daar zijn we weer met een nieuwe blog en ik kan je vertellen dat er weer veel is gebeurt sinds de vorige blog! Op dit moment zitten we namelijk in Istanbul, maar daar kom ik zo op terug. Eerst nog even terug naar de laatste dagen op Sziget :)

Onze dagen begonnen we nog steeds met een ontbijt bij de supermarkt buiten het festival terrein. Daar konden we heerlijk in de schaduw zitten op een stoel! Want als je een week lang zonder stoel of tafel zit, ga je pas waarderen hoe fijn het is om op een stoel te kunnen zitten ipv op de grond. Ook hadden we een leuk cafeetje ontdekt waar we heerlijke ijs koffie konden drinken. De meiden van de bediening waren heel aardig en zagen ons dan ook bijna elke dag langs komen. Dit werd ons nieuwe ochtend ritueel. We vonden het allebei fijn om even van het festival terrein af te zijn, weg van de drukte en de geluiden. Als we dan in de middag terug liepen, konden we weer extra genieten van de chaos en de muziek op Sziget.

Sarien en ik houden ervan om mensen te bekijken en Sziget is daar de perfecte plek voor :) er komt van alles langs! Je ziet groepjes jongeren helemaal mooi aangekleed en opgemaakt, maar ook kleine kinderen, hippies op bloten voeten, moeders met tiener dochters, opa's en oma's en hele gezinnen. Zo leuk dat dit allemaal samen kan gaan en dat je helemaal je zelf kan zijn! De sfeer op Sziget is heel vrij, kleurrijk en uniek. Naast heel veel verschillende soorten muziek is er ook heel veel kunst. Je kan het zo gek niet bedenken en het is er wel. Zo heb je levende stambeelden, is er een circus, een kermis, verschillende kunst projecten waarbij je ook zelf dingen kon maken, yoga, een film theater, verschillende workshops, drag shows en nog veel meer! Overal waar je liep was wel iets om te doen, te zien of te luisteren.

De nachten bleven nog steeds een beetje afzien.. Gelukkig werd het elke nacht een paar graden warmer dus aan het einde van de week hadden we het niet meer koud in onze tent. Maar voor de kou was er een andere factor bij gekomen die Sarien wakker hield, namelijk onze nieuwe buurvrouwen. Zij kwamen na drie dagen hun tenten rond onze tent opzetten. Zij hadden een ticket voor 3 dagen gekocht en probeerden nu zo lang mogelijk illegaal op het eiland te blijven. Want zolang je op het festival blijft en niet naar 'buiten' gaat wordt je niet gecontroleerd. Het waren drie meiden die wel van een feestje en aandacht hielden dus tot vroeg in de ochtend door gingen. Helemaal logisch natuurlijk want dat hoort ook bij een festival, alleen zorgde dit er wel voor dat Sarien niet echt tot slapen toe kwam. En overdag hadden ze hun chill plek nog net niet in onze tent gemaakt, dus de weinige privacy die we nog hadden was ook weg :) Ik sliep gelukkig overal doorheen, dus mag niet klagen, alleen Sarien heeft niet heel veel uren slaap gehad.

Onze favorieten optredens waren van Macklemore, Imagine Dragons en Niall Horan. Het optreden van Macklemore was echt heel vet! Wij stonden redelijk vooraan en de sfeer in het publiek was heel bijzonder! Het voelde echt als een geluksmoment! Macklemore bracht zoveel energie met zich mee dat iedereen los ging. De band, de nummers die hij deed, de show, zijn toespraken, alles klopten! Heel leuk dat we daar bij waren :) Ook hebben we Billie Eilish gezien, zij is een grote artiest en wij keken erg uit naar haar optreden. Het was heel anders dan we hadden verwacht, de emoties gingen alle kanten op. Als ze net een emotioneel nummer had gezongen waarbij je bijna moest huilen, was ze drie seconden later aan het schreeuwen en springen op het podium, waarna ze een nummer zong die over de dood ging en daarna een toespraak hield waarin ze vroeg of iedereen zijn ogen wilde sluiten en diep adem wilde halen en je kan het al raden.. daarna begon ze weer te springen en stampen op het podium. Het was een intense ervaring haha maar wel heel leuk om mee gemaakt te hebben, we hadden het niet willen missen!

Wij hebben heel erg genoten van Sziget en zouden het aan iedereen aanraden! Wat een leuk begin van onze reis :) Na Sziget zijn we voor één nacht terug naar Budapest gegaan. Het was heerlijk om weer in een normaal bed te kunnen liggen. Alleen ook hier sliep Sarien niet goed.. daar zijn we zelf nog al verbaasd over omdat Sarien nooit problemen heeft gehad met slaap en altijd wel makkelijk kon slapen, ze heeft al op heel wat gekke plekken geslapen in haar 25 jarige leven (tent in -9 graden, op de grond op een trein station, op de grond op een vliegveld en ga zo maar door :) maar toch heeft ze tot nu toe nog geen goede nacht geslapen. In Budapest hebben niet zo veel gedaan, we hebben heerlijk gegeten bij een café, hebben in een park gezeten en zijn in de avond bij een falafel bar eten gaan halen. Ons plan was om dit in het park op te eten, alleen toen ons eten werd bereid begon het kei hard te regenen! Het leek alsof de straten zouden overstromen... dus zijn we in het restaurant gebleven. Steeds meer mensen kwamen binnen schuilen en het werd een gezellige boel. Het werd nog gezelliger toen de stroom uitviel :)

De volgende dag gingen we met de trein van Budapest naar Bucharest. Dit was een nacht trein en hij zou er 17 uur over doen. Gelukkig hadden wij van te voren slaap plekken gereserveerd, dus het zou een aangename reis worden. Toen we op het station aankwamen stond er een ouderwets mini treintje klaar met geen slaapplekken. Na wat rond vragen werd het duidelijk dat onze officiële trein er niet was en dat we in deze mini trein moesten stappen en dan bij een station moesten overstappen naar de juiste trein. Welk station? Dat wist de conducteur ook niet zo goed. Goed voorbereid zoals we waren hadden we behalve een pita broodje en een flesje water geen ander eten mee, dus heeft Sarien snel nog even wat eten en drinken gekocht op het station. Uiteindelijk zijn wij met goede moed ingestapt en kwam er een groepje Hongaarse meiden bij ons in de coupe zitten die ons vertelden wanneer we moesten overstappen.  Zo kwam alles goed en zaten we na 4 uur in de juiste trein, in een coupe met bed. We hadden het geluk dat we de coupe alleen deelden met een Italiaanse jongen. Hierdoor hadden we lekker veel ruimte en vlogen de uren voorbij! Toen het tijd was om ons bed op te maken kwamen we er achter dat er mensen bestaan die niet weten hoe dit moet.. het was heel grappig om te zien hoe de Italiaanse jongen voor het eerst in zijn leven een bed moest opmaken en aan ons vroeg wat een kussensloop was :)

De volgende ochtend om 8:30 uur kwamen we in Bucharest aan. We hadden allebei niet een heel goed gevoel bij deze stad en vanaf dit punt hadden we niks meer geregeld. We wilde vanaf het station in Bucharest een trein ticket kopen naar Istanbul, alleen deze tickets waren uitverkocht tot donderdag (dat was 6 dagen later). Omdat we ons niet zo prettig in de stad voelde, wilde we zo snel mogelijk door en hebben we in de mc Donalds naar andere vervoer opties gekeken. Na alles doornemen bleek het vliegtuig de beste optie voor ons te zijn. Dus hadden we een ticket geboekt voor die zelfde avond. Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een pittige dag was.. met weinig slaap, heel lang wachten en uiteindelijk een andere route dan we het liefst gewild hadden. Maar goed dat hoort ook bij reizen en dat maakt het juist ook weer onverwachts en leuk. Gelukkig ging de tijd wel snel. Dus na 13 uur wachten zaten we in het vliegtuig richting Istanbul! Wie had dat gedacht.. wij niet om 8:30 s’ochtends :)

De vlucht was heel kort en op het vliegveld op Istanbul ging alles ook heel soepel, dat was fijn! Bij de paspoort controle leek het allemaal iets minder streng en professioneel dan in Nederland. In een van de hokjes zaten drie vrouwen waarvan er één aan het werk was en de paspoorten controleerden, de andere waren aan het kletsen en de haren van elkaar aan het vlechten. Het was wel een vrolijk zicht, maar wij vroegen ons af of dit in Nederland ook zo zou gaan. Van te voren hadden we bedacht dat we een taxi naar ons hostel zouden nemen. Omdat we het niet zagen zitten om met alle bagage midden in de nacht de juiste metro's te zoeken. De taxi was snel geregeld en ging plank gas over de weg heen, we waren binnen no time bij ons hostel! De eigenaar van het hostel was heel vriendelijk en begon direct over voetbal toen hij zag dat Sarien een voetbal shirt aanhad. Dat zorgde voor een leuk gesprek! Iets minder leuk was dat bleek dat mijn bed niet was verschoond en er poep op mijn lakens zat.. Omdat wij in een vrouwen kamer slapen heb ik zelf mijn bed verschoond en daarna konden we eindelijk slapen. En het goede nieuws... Sarien heeft voor het eerst deze reis goed geslapen!!

1. Marjan en Anne:
    19 augustus 2023
    Wat schrijf je levendig, Marije, ik zie het zo voor me en kan meegenieten van jullie belevenissen en treinreizen- de slapeloze nachten en het vieze bed laat ik gewoon zitten 😉
    Veel plezier in Istanbul!!
  2. Annelies:
    19 augustus 2023
    Wat veel reizen al Geen stoel hebben en eindelijk eens op een stoel kunnen zitten herinner ik me ook Heerlijk is dat Opa en ik hebben lang geleden zo ook wel gereisd
    Sinds dien hadden we een stevige doek met 2 stokjes in een kruis in de punten Dan had je een lap onder je billen en een steun in je rug en opgerold kon het in je rugzak
    Istanbul zou ik ook nog wel eens willen bezoeken Daar hebben Opa en ik heel weinig van gezien Heb er alleen een fikse voedselinfectie opgelopen
    Genieten jullie nu maar van Turkije dat is een heel bijzonder land Liefs
  3. Fred:
    19 augustus 2023
    Late inlog op jullie blog van mijn kant. Erg leuk om te lezen allemaal. Heerlijk om zo vrij om te kunnen gaan in hoe je van A naar B gaat.
    Reizen op deze manier maakt je een vrijer mens, omdat in principe alles mogelijk is.
    Ik zie jullie over een dag of 10 🥰🥰