Panama City

4 maart 2024 - Panama City, Panama

Eigenlijk hebben we bijna niks gedaan in panama city. We voelde ons niet zo lekker en waren best wel moe. Dus we hebben veel uitgerust, met familie en vrienden gebeld en heerlijk gegeten. Op de boot heeft zich een buik virus verspreid en op de laatste nacht van de zeiltocht waren er al vier aan het overgeven. We hadden in Panama City met de hele groep afgesproken om samen te eten, maar hoe later het werd hoe meer afmeldingen er binnen kwamen. De ene na de ander melden dat water binnenhouden al een hele opgave was. Dus uiteindelijk zijn Hem, Troops, Matt, Michaella, Rebekka, Sarien en ik gaan eten bij een heel goed restaurant. Rebekka zat er bij voor de gezelligheid want zij kon helaas ook nog geen eten binnen houden maar ze voelde zich goed genoeg om wel mee te gaan. We aten heerlijke pita broodjes en kletsten na over de geweldige dagen die we hadden gehad. Hierna zou ieder weer zijn eigen weg gaan, sommige gingen net als Sarien en ik naar bocas voor het nieuwe jaar dus daar zouden we elkaar nog tegen kunnen komen. Andere gingen een hele andere richting op en sommige gingen weer naar huis.

Ik weet niet meer waarom maar op een gegeven moment kwam Brandon (van Cartagena) aan bod, wij vertelde over onze bijzondere/ gekke ontmoeting met hem. Hem keek ons aan en zei ‘dat meen je niet, ik ben hem in Argentinië tegen gekomen.’ Zo’n bizar toeval! Brandon had zich in Argentinië ook van zijn beste kant laten zien, Hem vertelde dat hij in de nacht wakker werd en Brandon midden in de kamer zag plassen. Toen Hem er wat van zei plaste Brandon over de bedden en de spullen heen. Het verbaasde ons niks dat hij dat had gedaan.

Na het eten namen we afscheid van elkaar en liepen we terug naar ons hostel. Het stonk zo erg op onze kamer dat het moeilijk was om daar langer dan een paar minuten in te blijven. Gelukkig hadden we een deur met balkon dus konden we luchten. Het enige voordeel was dat als je lang genoeg in de stank bleef je het na een tijdje niet meer rook. Waarschijnlijk kwam de geur van de lekkage midden in de kamer en de schimmel overal. Eerst dachten we dat onze vieze kleren ook bijdraagde aan de geur, want alles stonk zo erg door de boot en de zee, maar toen we het hadden gewassen stonk de kamer nog net zo erg.

Op onze kamer sliep een wat oudere man, zijn echte leeftijd is nog steeds een raadsel voor ons net zoals zijn naam. We raakte aan de praat en hij vroeg of wij zijn liefdesbrief wilde lezen, hij was namelijk aan het daten met een vrouw uit Litouwen via een datings app. Hij vertelde dat hij een aantal jaar geleden gescheiden was en nu weer wilde daten, hij zocht een jonge, lange, blonde Europese vrouw. Hij hield van schrijven en gedichten maken, dus hij had al zijn passie in zijn liefdesbrief gestopt. In het dagelijkse leven is hij een film schrijver, hij vertelde dat hij samen heeft gewerkt met James Cameron (de regisseur van onder anderen de Titanic) en zijn favoriete film project was over het zee leven, waardoor hij had kunnen aantonen dat alians bestaan. Daarnaast is hij nu bezig met een tella Novella in Buenos Aires genaamd Kapers, hij verwacht dat deze serie uiteindelijk op Netflix en andere platformen te zien zal zijn. Hij vroeg wat onze plannen in Panama waren en toen wij vertelde dat we naar Bocas del Torro gaan, leefde hij helemaal op want hij woont in Bocas. Hij heeft 8 villa’s op een van de eilanden, die hij verhuurt. Als we tips over panama wilde konden we hem alles vragen. Hij heeft in zijn leven al 120 landen gezien maar vond Bocas een van de mooiste plekken. Sarien vroeg waarom hij dan in een dorm room sliep als hij in Bocas meerdere villa’s heeft. Dit deed hij om inspiratie op te doen voor zijn nieuwe boek en om te blijven waarderen wat hij heeft. Hij is een boek aan het schrijven over de hippie bus die van Amsterdam naar Nepal is gereden, dat vond hij heel fascinerend. Wij vonden hem nogal fascinerend omdat hij mee had gewerkt aan films en series, boeken schrijft en eigen villa’s heeft en vooral erg mysterieus deed. Daarnaast heeft hij tanden die licht geven in het donker en heeft hij een haar implantatie laten doen die niet heel effectief is want boven op zijn hoofd zat alsnog een kale plek. Hij wankelde en had geen goed evenwicht, waardoor het elke keer leek alsof hij zou gaan vallen. Kan door alcohol komen maar wij hadden eerder het idee dat hij ziek was.

Naast zijn boek werkte hij aan een online kaart van bocas del Torro, maar dan zo ontworpen dat je alles kan doen op de kaart. Leren over de geschiedenis van het gebied, bus kaartjes kopen, reserveringen maken voor restaurants of hotels, eten bestellen en ga zo maar door. Eigenlijk alles om het leven nog makkelijker te maken. Hij deed dit allemaal in Disney stijl, omdat hij voor Disney had gewerkt en Disney altijd goed in de smaak valt en goed verkoopt. Hij stak niet onder stoelen of banken dat hij heel veel geld had, maar liep er ook weer niet mee te koop. Hij beschreef zichzelf als een mannetje van alles en zei dat al zijn serieuze ideeën waar veel in was geïnvesteerd nooit zo goed uitpakte als de ideeën die voor de grap waren zoals zijn Spaanse hit. Toen hij door Zuid Amerika was gaan reizen jaren geleden had hij per ongeluk een Spaanse hit geschreven over een springende walvis. In bepaalde landen sloeg dit heel erg aan en heeft hij verschillende optredens gegeven. Hij liep ons het nummer horen en zong gezellig mee inclusie bijbehorende danspasjes. Een ander ding wat een succes was geworden zonder dat hij dat zo had bedoeld was zijn boek ‘Fat Guy gets the girl - a big Guys guide to dating.’ Wij waren zo in de war van al zijn verhalen dat we niet meer wisten wat we nu moesten geloven. Hij vertelde allemaal dingen die klopte, zonder dat we het terug konden leiden naar hem. Zijn villa’s worden inderdaad verhuurd op boeking.com, het boek over de fat Guy bestaat, zijn film over het zeeleven was terug te vinden en er waren meerdere artikelen over de nieuwe serie Kapers in Buenos Aires. Hij stelde zich aan ons voor als James, maar zijn artiesten naam voor het Spaanse nummer was Jimmy Love en zijn naam op de dating site was Jimmy. Het leek net een grote mind fuck en Sarien en ik keken elkaar meerdere keren niet begrijpend aan.

Het werd helemaal mooi toen hij vertelde dat hij mee had moeten vechten in de Vietnam oorlog en zich had voorbereid op de dood toen bleek dat de oorlog voorbij was, dus hoefde hij niet te gaan. Hij was toen heel boos op zijn eigen land en besloot naar Europa te gaan. Hij wilde naar de Sovjet-Unie maar als Amerikaan kon je hier geen visum voor krijgen. Hij is toen via een bingo club in Denemarken, Rusland binnengekomen. Hij wilde gaan demonstreren voor vrede, maar kende geen andere mensen die met hem mee wilde doen. Hij is toen naar een bibliotheek gegaan en heeft 3 uur gewacht tot dat hij een jongen een engels boek zag pakken. Deze jongen had lang haar net zoals hij en James zei dat in die tijd lang haar stond voor peace, dus ze voelde meteen een connectie en een gezamenlijk doel. Deze jongen stelde hem voor aan een groep die in het geheim een demonstratie aan het voorbereiden was. Hij ontmoeten een meisje Natasja waar hij meteen verliefd op werd. Tijdens de demonstratie ontdekte de politie dat hij uit de VS kwam en werd hij opgepakt, Natasja en de andere demonstranten probeerde hem te bevrijden en Natasja tekende een hartje op het raam van de auto waar hij in zat. James werd mee genomen en ondervraagd. De Sovjet-Unie dacht dat hij een Amerikaanse spion was, maar het was zijn geluksnacht want de leider (ik weet zijn naam even niet) was fan van romcoms (volgens James) en was Romeo en Julliet aan het lezen. Hij had tot nu toe geweigerd om een verdrag te tekenen met de VS over de kernbommen maar door het boek besloot hij dit wel te doen dus werd James vrijgesproken. James was er van overtuigd dat de liefde tussen hem en Natasja ervoor had gezorgd dat de leider van de Sovjet-Unie van gedachten was veranderd. Wij vonden dit een erg bijzonder verhaal en wat nou waarheid is zullen we nooit weten… :)

Na zijn Sovjet-Unie avonturen heeft hij in Hollywood op een of andere manier heel veel geld verdiend, hij werd een miljonair. Hij wist niet wat hij met zoveel geld moest doen dus besloot hij te gaan reizen. Onderweg sprak hij een oudere man die road meat at, wij wisten niet wat dat was, maar blijkbaar is dat vlees van dieren die langs/ op de weg zijn overleden. Dit vlees is het lekkerste als het er drie dagen ligt. Dit werd nu zijn doel, hij zou pas gaan stoppen met reizen als hij rood meat had gegeten en kon zeggen dat het vlees het lekkerste was als het drie dagen oud was. Na 3 jaar is dit hem gelukt, maar hij wilde nog niet terug dus besloot hij naar Europa te gaan, hier ontmoeten hij een vrouw uit Zweden en samen reisde ze rond. Na een tijdje begon hij zich te vervelen dus besloten ze dat ze samen zouden gaan fietsen door Europa en pas mochten stoppen met fietsen als ze 35.000 euro hadden uitgegeven. Dit speelde zich allemaal af in zijn twintiger jaren, dus de euro was er toen nog niet, maar goed. Dit was nog al veel geld dus het duurde super lang voordat er een einde in zicht kwam. De Zweedse vrouw vond het fietsen niet meer leuk, al helemaal niet toen het op veel plekken winter werd in Europa. Maar James had nog 7000 euro over en geloofde dat het ongeluk zou brengen als ze zouden stoppen. Hij kocht een vliegticket naar Parijs en had nog twee dagen om 7000 euro uit te geven. Ze gingen naar een luxe restaurant maar omdat ze er niet uitzagen als mensen die daar zouden komen was de service niet vriendelijk en wilde hij daar niet eten. Uiteindelijk kwamen ze uit bij een familie met een wijngaard en een klein restaurant. James zag de wijnkaart en de prijzen liepen in de 1000de euros. Hij bestelde de duurste wijn en ipv deze zelf op te drinken gaf hij iedereen in het restaurant een glas en bestelde daarna nog een fles. Zo zou hij zeker weten het geld gespendeerd hebben. Toen hij wilde betalen, liep één van de mannen die in het restaurant zat naar hem toe en zei ‘weet je wie ik ben’ James zei nee en de man liet hem het etiket van de fles wijn zien. Deze man was blijkbaar de eigenaar van die wijn. Hij vond het gebaar van James zo mooi dat hij de flessen wijn aan hem cadeau gaf. Nu had James nog steeds het geld over, maar besloot hij dat hiermee de regel was verbroken en twee dagen later zaten ze op een vlucht naar Parijs.

Wat hier allemaal van waar is weten wij niet en als iemand er ooit achter komt wie deze man is horen wij het graag, maar interessant was het zeker! Hij was een hele goede verhalen vertellen en gebruikte verschillende stemmen, gezichtsuitdrukkingen, gebaren en stopte zijn verhaal af en toe om aan ons te vragen wat James zou gaan doen. Het was een gesprek die wij niet snel zullen vergeten en waar wij nog steeds met vraagtekens op terug kijken :)

1. Marjan en Anne:
    4 maart 2024
    Heerlijk, een verhalenverteller met lichtgevende tanden en een haar implantatie die niet effectief is... mijn dag is weer goed :)

Jouw reactie